KLIA2
KLIA2 LCCT

KLIA2 adalah lapangan terbang baharu di Malaysia, dibina untuk menjadi hab generasi negara seterusnya – Hab Lapangan Terbang Antarabangsa yang menghubungkan semua perkhidmatan penerbangan untuk penerbangan tempatan dan antarabangsa kos rendah. Dengan keupayaan untuk menampung kira-kira 45 juta penumpang dalam setahun, KLIA2 bertujuan menggantikan Terminal Penerbangan Kos Rendah (LCCT) dengan mempunyai kapasiti yang lebih besar dan kemudahan yang lebih baik.

Sejak ia mula beroperasi, KLIA2 kini mempunyai lebih daripada 225 kedai runcit dan 6,000 tempat letak kereta untuk memberikan keselesaan tanpa henti kepada pelawat dalam perjalanan ke perjalanan mereka. Selain itu, KLIA2 juga merupakan perhentian terakhir untuk Express Rail Link (ERL) yang menghubungkan ke hab pengangkutan lain seperti KLIA, Putrajaya / Cyberjaya, Bandar Tasik Selatan dan banyak lagi.

KLIA2 terletak kira-kira 2km dari KLIA dan kira-kira 16km dari LCCT, yang berhenti beroperasi pada tahun 2014 dan diubah menjadi terminal kargo. Terdapat beberapa cara yang boleh anda gunakan untuk membuat perjalanan anda ke KLIA2. Selain memandu, pilihan lain adalah termasuk:

  • Mengambil teksi ke Lapangan Terbang Limo. Harga adalah dari RM33 sehingga RM300, bergantung pada jarak.
  • Keretapi Ekspres KLIA melalui ERL. Ini adalah salah satu cara terpantas ke KLIA dan KLIA2 kerana ia terus dari KL Sentral tanpa berhenti. Harga adalah kira-kira RM35.
  • Keretapi Transit KLIA melalui ERL. Ini juga merupakan cara yang cepat untuk ke KLIA dan KLIA2 kerana terdapat hanya beberapa perhentian dari KL Sentral. Harga antara RM2 hingga RM35, bergantung kepada stesen.
  • Keretapi KTM Komuter dan bas transit. Untuk cara ini, anda perlu keluar dari Stesen Komuter Nilai dan mengambil bas tempatan ke KLIA2. Harga adalah RM4.70 (dari KL Sentral) dan RM1.50 untuk bas.